FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/04/2017

Underhållsbidrag

Hej! Min dotter och hennes man ska separera och de ska ha gemensam vårdnad av dottern som är 5 år. Han har betydligt bättre lön än min dotter. Har nu läst att föräldrarna skall bidra till barnets övriga kostnader, d v s kostnader utöver levnadskostnaderna, efter sin ekonomiska förmåga och skriva avtal om detta. Barnens utgifter blir ju dyrare ju äldre de blir med telefoner, datorer, resor, ev glasögon, mediciner etc. Finns det mallar för beräkning av sådana utgiftsfördelningar och avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller underhållsbidrag är en huvudregel att sådant inte utges när boendet är ordnat växelvis, vilket brukar vara vanligt när vårdnaden är gemensam. En anledning till detta är att barnet då vistas lika mycket hos föräldrarna och att föräldrarna därmed bidrar lika mycket ekonomiskt. Dock kan underhållsbidrag ändå komma på tal för det fall den ekonomiska standarden skiljer sig mycket åt beroende på vilken förälder barnet bor hos.

Nu framgår det dock inte hur boendet är ordnat föräldrarna emellan. Konstateras kan dock att föräldrarna enligt 7:1 FB ska försörja sina barn och tillgodose deras behov utifrån föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Barnets behov ändras precis som du säger med åren i takt med att barnen blir äldre, varför behovet brukar beräknas med utgångspunkt i schabloner. Schablonerna utgår från årets gällande basbelopp.

Schablonerna kan du hitta hos Försäkringskassan och Socialstyrelsen.

Hoppas det var svar på din fråga! Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare