FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/10/2016

Underhållsskyldighet till barn som bor varaktigt hos ena föräldern

Hej.

Jag och mitt ex separerade för några år sedan. Vi har barnen varannan vecka. Nu är det så att hon troligast flyttar till Stockholm. Med barnen. Ca 50 mil från mig.

Kan hon kräva mig på underhåll då. Trots att hon tar barnen och flyttar ifrån staden. Vilket gör det väldigt svårt att ha barnen varannan vecka.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalken (FB) 7 kap (här).

Enligt FB 7:2 (här) ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet i två fall.

1. Om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet.

2. Om föräldern har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

Underhållsbidrag ska alltså betalas till barnet om det bor varaktigt hos den ena föräldern.

Vistas barnet mer än 60 % av tiden hos den ena föräldern är huvudregeln att barnet är varaktigt bosatt hos denne. Om flytten medför att du endast kommer att ha barnen på t.ex. helgerna, kan ditt ex alltså kräva att bidrag fastställs.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig igen om du har fler funderingar. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare