FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/07/2014

Underhållsbidrag

Hej ! Jag har en liten fråga ang underhåll till er. Jag och min ex sambo separerade för ungefär 3,5 år sen och har haft våran son varannan vecka , har fungerat bra fram till 2013 i oktober när mitt ex sade upp sin lägenhet , hon köpte ett hus som ej var beboligt, så grabben har bott hos mig sedan i oktober. Grabben är 19 år och studerar på gymnasiet. ska hon betala underhåll till mig och isåfall retroaktivt ? måste man ta detta via Tingsrätten ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För det första måste jag klargöra hur reglerna kring underhåll ser ut. Sverige har idag två olika underhållssystem som rör barnets rätt till underhåll från den underhållsskyldige föräldern. Det är dels det civilrättsliga regelverket som återfinns i Föräldrabalken, där underhållet går under benämning underhållsbidrag. Föräldrabalken reglerar föräldrars underhållsskyldighet gentemot sina barn, 7 kap. FB, https://lagen.nu/1949:381

Samtidigt finns det offentligrättsliga regelverket som återfinns i Socialförsäkringsbalken där underhållet går under benämning underhållsstöd. Socialförsäkringsbalken reglerar statens ekonomiska ansvar för de barn vars särlevande föräldrar brister i förmågan att betala ett underhållsbidrag och som därmed garanteras en viss ekonomisk standard i form av ett underhållsstöd. Underhållsstödet är därför utformad som en skyddslagstifftning och är ett komplement till det civilrättsliga regelverket om underhållsbidrag. Man ska ha i åtanke att underhållsstödets belopp på 1273 kr är endast ett minimibelopp och har ingenting med underhållsbidragets storlek att göra.

För barnets bästa skulle jag därför råda dig att fastställa ett underhållsbidrag eftersom det ofta medför att barnet får ett belopp som överstiger underhållsstödets minimibelopp. Det bästa är om du kan komma överens med mamman om ett belopp. På Försäkringskassans hemsida finns ett verktyg där du kan räkna ut underhållsbidragets storlek. Du kan även vända dig till en jurist för att räkna ut underhållsbidraget. Om mamman motsätter sig att betala underhållsbidrag måste du driva frågan i domstol.

Du beskriver i din fråga att eran son bor hos dig. Enligt 7:2 FB så ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om barnet bor varaktigt tillsammans med endast den andra föräldern.

Du undrar om mamman ska betala underhåll retroaktivt. Underhållsbidrag kan dömas ut retroaktivt för 3 år tillbaka, 7:8 FB. Underhållsstöd kan enbart betalas ut 1 månad retroaktivt, 18:13 Socialförsäkringsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ellinor SvenssonRådgivare