FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/07/2014

Underhållsbidrag

Hej! Jag har fått jobb erbjudande i Stockholm, ett arbete som innebär ett större ekonomiskt lyft, samt ett arbete som öppnar för fler stegar att klättra på. Arbetet finns endast i Stockholm och jag kan inte få det på annat sätt, annan ort än just Sthlm.

Jag har talat med saken med Mamman till mitt barn,

Hon säger att hon pga förlorade nattpass och annat att hon förlorar 8000 kr om jag flyttade till Sthlm, jag har en viss förstålese till att det blir mer för henne imo vi tidigare delat söndag - söndag, och nu kommer det bli mer helg, långledigt osv.

Så min fråga är kommer jag kunna flytta utan mammans godkännande och skall jag betala 8k kr varje månad så blir det inte så mkt kvar av löneökningen. Eller är det en fråga om underhåll och inget vi ska komma överens om oss emellan, Jag vill verkligen inte göra det svårt för nån av oss, men vill verkligen inte tacka nej till detta karriärlyftet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du får flytta vart du vill men du måste tänka igenom hur umgänget och underhållsskyldigheten gentemot barnet ska lösas.

En förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om barnet varaktigt bor tillsammans med den andra föräldern, 7:2 FB.

Föräldrars underhållsskyldighet gentemot sina barn följer av föräldraskapet. Barn har rätt att få leva på samma ekonomiska standard som sina föräldrar. De grundläggande bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet gentemot sina barn regleras i 7 kap. FB, https://lagen.nu/1949:381 . Enligt 7:1 1 st. FB ska föräldrarna svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Underhåll för barn kan regleras mellan föräldrarna själva och skall då mynna ut i ett avtal. På Försäkringskassans hemsida kan man beräkna underhållsbidraget steg för steg genom att fylla i uppgifter. Försäkringskassan har dock inget ansvar i att hjälpa föräldrar att skriva avtal eller beräkna underhållsbidrag. Föräldrar kan själva eller hjälp av ett juridiskt ombud beräkna underhållsbidragets storlek. Behöver ni hjälp med att beräkna underhållsbidragets storlek kan ni boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Ellinor SvenssonRådgivare