FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/07/2017

Underhållsbidrag

Rebecca heter jag och har en son på 3 år, han bor på heltid hos mig och träffar inte sin pappa alls för tillfället men vi har gemensam vårdnad.

Min son är just nu i behov av en ny vagn då den vi har är trasig.

Vad gäller vid större inköp? Kan jag begära att han betalar hälften åtminstone? Jag är inkomstlös, pappan har tillgångar av flera bilar och svartjobb.

Tack för svar mvh Rebecca

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Båda föräldrarna ansvarar gemensamt för underhållet åt sitt barn efter vad som är skäligt utifrån barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga, se 7 kap 1 § föräldrabalken (FB).

När en av föräldrarna inte varaktigt bor med det barnet får denne föräldern fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, enligt 7 kap 2 § 1 st. FB. Du kan därför kräva att ditt barns pappa ska betala underhållsbidrag om barnet enbart bor hos dig. Bidraget kan då exemplevis täcka en ny vagn.

Om pappan till barnet inte är villig att betala kan domstolen, enligt 7 kap 6 § FB, fastställa bidragsplikt.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare