Underhålls- eller vårdnadsplikt vid mögelskador i hyresrätt?

Hej! Vi bor i en hyresrätt. Med jämna mellanrum får vi mögel i badrummet i kakelfogarna där det hamnar vatten från duschen. Vi har haft otaliga kontakter med hyresvärden som menar att det är vår skyldighet att hålla efter i badrummet så att inte mögel uppstår. Hyresvärden menar även att vi ska till och med frekvent lyfta badkaret för att komma åt platser där mögel bildas bakom det. Trots att vi håller efter där det går att komma åt, kommer möglet tillbaka ca efter några månader. Vi har en 4-årig dotter som får hosta av att vistas i ett mögligt badrum. För att mögelsanera badrummet anlitar vi ett saneringsföretag ungefär varje halvår, vilket kostar 3 000 kr. Vi har kontaktat hyresvärden och begärt att de ska stå för saneringskostnader, men de vägrar och menar att det är vår skyldighet att hålla efter i badrummet. Vi har även varit i kontakt med Hyresgästföreningen och kommunens miljöförvaltning, där vi fick ungefär samma svar. Min fråga är: är det rimligt att hyresvärden ska stå för kostnader varje gång vi anlitar saneringsföretaget? Ska vi göra anmälan till Hyresnämnden? Kan ni bistå med någonting? Hur pass stora chanser har man att vinna en tvist om detta problem? Har ni några tips eller råd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Enligt 12:9 jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P9S1) ska en hyresvärd senast på tillträdesdagen hålla bostaden i fullt brukbart skick enligt vad som gäller i orten. Enligt 12:15 JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P15S1) stadgas vidare att hyresvärden är skyldig att hålla hyresrätten i ett sådant skick även under uthyrningen. Det innebär alltså att värden är skyldig att åtgärda problem som gör att bostaden inte är att beteckna som fullt brukbar. Detta kallas underhållsplikt.

För hyresgästen gäller å andra sidan att denne har en vårdnadsplikt av hyresrätten. Detta framgår av 12:24 JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P24S1). Av vårdnadsplikten följer att hyresgästen ska vidta sådana åtgärder som behövs för den löpande skötseln av lägenheten, som att t.ex. städa och hålla den ren.

I ert fall är frågan om mögelbildningen i badrummet är att se som något som faller inom er hyresvärds underhållsplikt eller inom er som hyresgästs vårdnadsplikt. Det är svårt att bedöma utifrån de uppgifter som har framkommit, är mögelbildningen ovanligt kraftig bör den falla under hyresvärdens underhållsplikt men är den av "normalgraden" och kan bekämpas genom städa badrummet så som ofta som förväntas för att utföra den "löpande skötseln" av lägenheten bör den falla under hyresgästens vårdnadsplikt.

Mitt råd till er är att ni kontaktar hyresnämnden som i sin tur kan ge er kostnadsfria råd. De har tex en möjlighet att genom 12:18 a JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P18aS1) på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta de åtgärder som behövs för att lägenheten skall uppnå en sådan lägsta standard som stadgas i 12:18 a st. 6 och st. 7 JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P18aS7). Där sägs det bla att en sådan lägsta standard är att huset inte har sådana brister i fråga om sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare