FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/01/2018

Underhåll vid växelvist boende

Hej.

Kan ni förklara skillnaden mellan underhållsbidrag och underhållstöd? Även i vilken situation respektive begrepp används.

Har hamnat i en separation med barn inblandade och där växelvis boende tillämpas. Inkomsterna skiljer sig åt så hur går man vidare för att se om underhållstöd/underhållsbidrag skall tillämpas och ev vem som skall ersätta vem?

Samtalsklimatet är tyvärr inte det bästa så därför behövs vägledning och hjälp.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur underhållsbidrag och underhållsstöd kan användas när barnen bor växelvis hos båda föräldrarna. Svaren är därför enbart anpassade för just växelvist boende.

Underhållsbidrag
Som huvudregel ska en förälder inte betala underhållsbidrag om barnen bor växelvist hos båda föräldrarna, detta enligt 7 kap. 2 § FB. Detta för att man fullgör sin underhållsskyldighet genom att ha barnet boende hos sig. Dock har det nämnts i ett rättsfall i NJA 2013 s. 955 att en förälder kan tvingas betala underhållsbidrag till barnet, trots växelvist boende, om den ena föäldern har en avsevärt större ekonomisk förmåga jämfört med den andra föräldern. Som förälder har man underhållsskyldighet gentemot sitt barn, men denna fullgörs ofta vid växelvist boende genom att ha barnet boende hos sig, det finns dock undantag men det måste då röra sig om avsevärda skillnader i ekonomin.

Underhållsstöd
Underhållsstöd kan ges till förälder som har låga inkomster och har barnen växelvist boende hos sig. Detta underhållsstödet sker under olika förutsättningar och det finns även en gräns för hur låg inkomst man ska ha. Det finns en jätte bra sida på försäkringskassan – här – där du själv kan se de olika gränserna för hur mycket man får tjäna för att omfattas av denna regeln.

Sammanfattning
I detta fallet, då barnen bor växelvist hos båda är skillnaderna tydliga. Underhållsbidrag betalas ofta för att fullgöra underhållsskyldighet, som huvudregel fullgörs den skyldigheten genom att ha barnet boende hos sig. Som du nämner finns det viss skillnad på era löner, men skillnaden måste alltså vara avsevärd för att underhållsbidrag ska kunna ges ut i detta fallet.
Underhållsstöd ges i detta fallet ut om det är så att den ena har låg inkomst och helt enkelt behöver ekonomiskt stöd för att ta hand om barnen.

För att gå vidare med detta, kan ni använda er av försäkringskassan. Antingen för att ansöka om underhållsstöd eller för att boka möte angående underhållsbidrag.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare