FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/12/2014

Underhåll till makes barn

Underhåll till barn gäller bara om jag är far till barnet, inte när det följer med på köpet vid skilsmässa eller har jag fel? Mvh mats

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Enligt 7:1 Föräldrabalken (här) är föräldrar underhållsskyldiga gentemot sitt barn. Enligt 7:5 kan i vissa fall även den som är gift med ett barns vårdnadshavare bli underhållsskyldig gentemot barnet. Denna underhållsskyldighet gäller emellertid bara så länge som "styvföräldern" och vårdnadshavaren bor tillsammans. Eventuell underhållsskyldighet från din sida upphör således om du och vårdnadshavaren skiljer er.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare