FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2015

Underhåll mellan makar

Min fd man har en högre levnadsstandard än jag men vill inte betala underhåll. Han bor i en villa för ca 5 milj och kör en dyr Audi och jag bor i lägenhet för 1,7 mil och kör en fiesta. Vad behöver jag göra för att få underhåll från honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar det som att du vill begära underhåll från din före detta make och inte att du har barn som ska ha underhåll.

Huvudregeln anges i första stycket i 6 kap 7 § äktenskapsbalken (ÄktB), https://lagen.nu/1987:230, där det står att varje make svarar för sin försörjning efter äktenskapsskillnad. Det innebär att när man väl är skilda kan man inte kräva något ekonomiskt av den andre maken. Det finns undantag i de följande styckena om underhållsbidrag efter äktenskapsskillnad.

Om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter. Det innebär att man kan få underhållsbidrag under en tid för att till exempel utbilda sig eller öka sin inkomst på annat sätt.

I tredje stycket anges dessutom att man kan få underhållsbidrag under en längre period om den ena maken har svårigheter att försörja sig själv sedan ett långvarigt äktenskap har upplösts eller finns det andra synnerliga skäl. Detta ska tillämpas otroligt restriktivt och ska bara tillämpas om till exempel den ena maken varit hemma och tagit hand om hushållet och den andre maken har stått för försörjningen.

Vad det låter som har du inga svårigheter ekonomiskt och har inget egentligt behov av underhållsbidrag. Då kommer huvudregeln att gälla att era ekonomier är helt åtskilda sedan skilsmässan. Man kan inte få underhållsbidrag bara av den anledningen att man är van vid en högre levnadsstandard under äktenskapet utan det ska finnas skäl för det.

Om du ändå önskar kräva underhållsbidrag kan du väcka talan om detta i domstol.

Matilda HellströmRådgivare