FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/11/2014

Underhåll under betänketiden

Jag och min man har kommit överens om att lämna in ansökan om skilsmässa. Vi har två barn 11 och 13 år. Min fråga är hur man gör rent ekonomiskt fram till den dagen skilsmässan har gått igenom?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det framgår inte riktigt av frågan vilka frågor kring ekonomin med anledning av skilsmässan som du vill ha svar på, men jag ska försöka ge några svar och hoppas det är till hjälp.

Makarnas underhållsskyldighet gentemot varandra kvarstår även under tiden fram till äktenskapsskillnad, se 6 kapitlet äktenskapsbalken. En bodelning ska göras utifrån egendomsförhållandena så som de såg ut när talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Vad gäller barnen, antar jag att ni har gemensam vårdnad. I det fallet att barnen redan under betänketiden bor hos en av er, är den andra föräldern underhållsskyldig. Det finns möjlighet att väcka tala om detta för att få en dom på att den andra föräldern ska utge underhåll. Rätten kan efter yrkande, även avgöra frågan interimistisk.

Om du har mer specifika frågor är du välkommen att höra av dig eller kontakta en erfaren jurist som är specialiserade på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Vänligen,

Kim ShawRådgivare