FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/08/2014

Underhåll för barn som flyttat.

Min 18 åriga dotter har flyttat ihop med sin pojkvän, hon går fortfarande på gymnasiet, har sommarjobbat hela sommaren. Jag har ju försörjningsplikt tills hon slutar gymnasiet, gäller detta även när hon bor tillsammans med sin pojkvän (som har fast jobb) ? I dagsläget betalar jag hennes mobiltelefon plus försäkring och mat till hennes hund som även får bo hos mig på veckorna då hon går i skolan/jobbar, min ekonomi är ganska tight men jag försöker givetvis att stötta henne så mycket jag kan, men vad är eg rimligt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Enligt föräldrabalkens 7 kap. 1§ 2st. har du, som du mycket riktigt är inne på, underhållsskyldighet för din dotter under den tiden hon går på gymnasiet. Denna underhållsskyldighet gäller även då hon bor tillsammans med hennes pojkvän, då han inte har någon underhållsskyldighet utan denna tillfaller endast barnets föräldrar. Pojkvännens inkomst påverkar således inte din underhållsskyldighet.

I frågan vad som är ett rimligt underhåll så anges att underhållet ska vara skäligt i förhållande till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. I föräldrabalkens 7 kap. 1§ 2st. anges även att hänsyn ska tas till barnets egna inkomster, sommarjobb och liknande feriearbete påverkar dock inte normalt underhållsskyldigheten.

Det är svårt att ge ett exakt svar och vi rör oss med begrepp som ''skäligt'' och ''rimligt'' som är något diffusa. En riktlinje i sammanhanget kan dock vara ett sammandrag från propositionen till föräldrabalken och underhållsbidraget som du hittar här: http://www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/1085--vad-boer-inga-i-normalkostnaden-foer-ett-barn

Vill du själv läsa föräldrabalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare