FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/07/2013

Underhåll av vattenledningsservitut

Har ett servitut gentemot en grannfastighet som ger mig rätt att ha inkommande vattenledning kopplad mot grannens vattenledning som därefter är ansluten till kommunal vattenledning, servitutet ålägger mig ansvar för min enskilda vattenlednings skick och underhåll men säger ingenting om ansvaret för den del av ledningen som är gemensam ut till kommunal vattenledning, vem är ansvarig för den gemensamma ledningen vid ev läckage?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ditt servitut omfattar endast den del av vattenledningen som går från din fastighet till din grannes vattenledning. Detta innebär att det är din grannes som är ansvarig för den del av ledningen som löper från dennes fastighet till den kommunala vattenledningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare