FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/12/2016

Underhåll av barn

Hej!

Min pojkvän bor tillsammans med sina gifta föräldrar. Han är 17 år och har just börjat få en summa av sitt studiebidrag (ca 900kr/mån). Föräldrarna vill nu att han ska betala sin mat, schampoo, abonemang, busskort och andra kostnader.

Han går i gymnasiet och båda av föräldrarna har bra jobb, därav är ekonomi inte ett problem för dem. Han har ingen annan inkomst och trots detta vill de att han ska betala allt själv. De verkar inte heller frivilliga att diskutera frågan.

Jag undrar nu; Vad är det han kan kräva från sina föräldrar och vad kan göras om de vägrar sammarbeta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är man till dess man fyller 18 år räknas man som omyndig och underårig, detta framgår av 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB). Det är också fram tills denna tidpunkt som ett barns vårdnadshavare, vilket oftast är barnets föräldrar, har en underhållsskyldighet till barnet. Skyldigheten finner man i 7 kap. 1 § FB och den består i att föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Har barnet således inga egna inkomster ökar föräldrarnas underhållsskyldighet.

Underhållsskyldigheten upphör som sagt ovan när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Så långe din pojkvän går i gymnasiet är hans föräldrar underhållsskyldiga för hans uppehälle.

Underhållsskyldigheten fördelas mellan föräldrarna i relation till respektive förälders ekonomiska förmåga och hur stor underhållet till barnet ska vara brukar bestämmas efter schabloner vilka finns att hitta Konsumentverkets hemsida. Dock kan dessa komma att bortses ifrån. Individuella förhållanden på barnets sida kan nämligen göra att barnet behöver högre underhåll än som följer av schabloner. Barnet kan också göra anspråk på högre standard och därmed större underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska förmåga är. Saken har också beskrivits så att även mindre angelägna behov bör tillgodoses om föräldrarna har det gott ekonomiskt ställt,

Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ett underhållsbidrag vilket är en summa som en domstol bestämmer storleken på och som efter dom betalas ut månadsvis. Detta följer av 7 kap. 2 § FB.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Julia GustafssonRådgivare