FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/01/2018

Underhåll

Hej, har två barn på 3 år och 1 år. Min lön är 28 800kr och min ex man tjänar 34 000kr. Han vill betala mindre än 1573kr per barn och månad. Men vad jag kan förstå är det ett minibelopp? Vill såklart ha en god relation och inte ställa till massa bråk och jag kan nöja mig med 1573kr men hur ska jag få honom att inse att det är vad han bör betala?!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller regler om underhåll så regleras det i föräldrabalken.

Underhåll ska betalas från den förälder där barnen inte bor hos och som är skyldig att hjälpa till med kostnader för barnen. Summan varierar beroende på inkomst, hur gamla barnen är, samt övriga omständigheter som kan spela in. Att bestämma vilken summan som bör betalas kan göras genom att du går till tingsrätten och väcker talan om underhåll. Domstolen kommer då att besluta om ett belopp som är skäligt utifrån de tidigare nämnda kriterierna. Du får då sedan ett beslut eller en doms där det är fastslaget hur mycket som din ex man ska betala. Vägrar han betala den summan så kan du då ansöka till kronofogdemyndigheten så de driver in summan åt dig. Att gå igenom det här processen kan dock ta tid. Det allra bäst vore såklart om ni kunde lösa det utan att gå till domstol men för att verkligen få honom att inse hur mycket han är skyldig att bidra med kan det kanske vara lösningen att få ett beslut på summan som ska betalas in varje månad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare