FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga19/09/2014

Underåriges möjlighet att bindas till kreditavtal.

Hej Jag undrar ifall en 17 åring hade kunnat avtala med en försäljare att hon inte behövt betala de köpta varorna för 5700kr förens nästa år, ifall hon inte haft hennes föräldrars godkännande men har ett jobb hon själv har förvärvat pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga som att den gäller huruvida en person vid 17 års ålder som tjänar egna pengar kan ingå avtal med en försäljare om att betala varor efter ett år utan föräldrars godkännande.

Huvudregeln när det gäller underårigas rättshandlingsförmåga är att de inte kan åta sig förbindelser eller själv råda över sin egendom. 9 kap. 1§ föräldrabalken.

Undantaget till detta är som du nämner i din fråga, då den underårige i fråga tjänar egna pengar, möjlighet finns då att själv förvalta över dessa. 9 kap. 3§ föräldrabalken.

Det framgår dock i din fråga att avtalet avser ett skuldförhållande där betalning ska erläggas nästa år, enligt NJA 1964 s. 139 (Dom från Högsta Domstolen) så tillåts inte den underårige trots undantaget i 9 kap. 3§ föräldrabalken att sätta sig själv i skuld, varav avtalet är ogiltigt.

Följden av avtalets ogiltighet återfinns i 9 kap. 7§ föräldrabalken och stadgar att avtal som ej vare gällande får följden att prestationerna ska återgå. I den mån varorna har förverkats så ska ersättning för dessa endast ges i den mån de har varit till nytta för den underårige genom skäligt underhåller eller medfört honom nytta. Som en huvudregel kan sägas att de ska vara frågan om saker som behövs i vardagen såsom mat, kläder, busskort etc. Gränsen är dock inte helt tydlig varav gränsdragningsproblem förekommer.

Vill du själv läsa föräldrabalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare