FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2014

Undantagande av egendom vid arv

Hej, Min svärfar har 4 biologiska barn från tidigare äktenskap och är omgift med en kvinna som har 2 biologiska barn från tidigare äktenskap.

Svärfar har genom arv fått en sommarstuga som han vill ska stanna inom den egna barnaskaran. Om de skriver ett äktenskapsförord där denna fastighet blir hans egendom och han samtidigt upprättar ett testamente där han testamenterar denna fastighet till sina 4 biologiska barn, räcker det för att garantera dem 1/4 del var av fastigheten?

Finns det något annat sätt att uppnå samma resultat?

Det är viktigt att hans nuvarande fru (om de fortfarande är gifta vid hans bortgång) har tillgång till fastigheten tills hon avlider, måste detta specificeras i äktenskapsförordet eller i testamentet?

Mvh Per

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Det är jättebra om din svärfar och hans fru undertecknar ett äktenskapsförord med fastigheten som enskild egendom. Detta innebär att han kommer att få behålla fastigheten vid en eventuell skilsmässa och den kommer sedan att ärvas av hans fyra biologiska barn enligt regelerna i Ärvdabalkens (ÄB) 2 kap.

Det är däremot inte nödvändigt att han upprättar ett testamente eftersom det han vill uppnå är samma sak som framgår av ÄB 3 kap 2 §, alltså att om han går bort först kommer hon att få fastigheten med så kallad fri förfoganderätt. Detta innebär att hon kommer ha rätt att bo kvar i fastigheten så länge hon lever men sedan kommer den helt och hållet att tillfalla hans barn, och inte hennes.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare