Undanhålles egendom

Jag och min son skulle köpta en bil tillsammans och vi skulle dela på alla lån/kostnader.

Under ca 2års tid betalade jag alla lån/kostnader för reperation och dyl. Min son ingenting. Nu har det blivit osämja mellan oss och bilen har han kvar i sin ägo utan att lämna tillbaka den så även jag kan bruka den. Hur gör jag nu?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Vad som är särskilt viktigt att utröna i denna fråga är huruvida vem som för bilen står på köpeavtal, registrerad ägare och även på det hänförliga lånet. I mitt följande svar antas att det är du som fader som också står för samtliga dessa, förhåller det sig på annat vis är du välkommen att återkomma till info@lawline.se

Om kommunikation inte löser detta kan det vara läge att koppla in Kronofogdemyndigheten, och till dem ansöka om handräckning - se vidare på deras hemsida, https://www.kronofogden.se/Handrackning.html. Sedan är det upp till sonen att ställa sig till det föreläggande som KFM framställer till honom, och därefter kan de fatta beslut baserat på det som styrker det faktiska, dvs. köpeavtal osv. Inte sällan brukar det behöva gå så långt, utan det kan ofta räcka och ge tillräckligt med incitament att göra rätt för sig när KFM delger sin närvaro i ärendet.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare