Undanhålles min hund av sons flickvän

Hej jag har tagit över en hund som inte hade det så bra i sitt hem, jag erbjöd min son hunden om allt skulle fungera, vilket det har gjort. Men min sons tjej tror att hon äger hunden helt plötsligt när dom åkte utomlands fick inte jag ha min egen hund utan dom lämnade den till nån faster till henne. Jag får heller inte träffa hunden mera, jag får knappt träffa min son. Jag står för hunden och jag betalar försäkring på hunden och jag fick oxå betala en operation. Men jag får inte träffa henne. Mer än när min son och jag ses 5 min i smyg nånstans då och då. Jag är inte ute efter att ta tillbaka hunden men jag vill träffa den då och då! Vad ska jag göra? Jag mår så dåligt av det här!

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Eftersom du står för hunden, betalar försäkring och operationer för denne antar jag att du också står som registrerad ägare hos Jordbruksverket. Dessa faktorer ihop gör att det finns en väg att gå för att bereda dig rätten till hunden, dessvärre bör man vara medveten om att det i sig inte helt otroligt kan skapa än större spricka i det relationsmässiga planet till framförallt din sons flickvän. Därav är mitt råd ändock att i längsta möjliga mån försöka kommunicera er sinsemellan och verkligen lyfta fram denna problematik och din önskan om ökat umgänge med hunden i fråga.

Den alternativa och mer juridiska vägen är att till Kronofogdemyndigheten ansöka om handräckning, se vidare på https://www.kronofogden.se/Handrackning.html, som i sig skulle kunna utmynna i ett beslut och verkställande som gör att du slutligen får hunden i din faktiska ägo. I ett sådant fall får man först som svarande, dvs. din sons flickvän, ett föreläggande om hur man ställer sig till ditt krav om att återfå hunden. Detta i sig ger inte sällan tillräckliga incitament för att göra rätt för sig då man märker att denna instans är inkopplad. Men å andra sidan kan det som tidigare sagts bli än värre på andra plan istället. Vad som är rätt agerat i ditt fall är omöjligt att svara på, utan du får själv göra erforderliga avvägningar för fallet i fråga.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare