Undanhållande av psykisk diagnos ej lagstridigt

Hej! Om man undanhåller att man har en psykisk fastställd diagnos innan man ingår äktenskap strider inte det mot svensk lag? Det är ju bedrägeri och en kränkande handling. Eftersom man då lever med en person som man inte vet vem den är. Det kan ju vara så att en sådan person begår äktenskapsbrott genom att vara otrogen t.ex. Det är ju också bedrägeri och en kränkande handling.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Det är inte lagstridigt att undanhålla sådan information inför ingående av äktenskap.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare