FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/11/2014

Umgängessabotage och falsk tillvitelse

Mitt ex lämnar inte över vårt barn enligt avtal då vi har delad vårdnad. Och nu har hon hittat på en anklagelse om misshandel mot mig. Vet inte hur jag ska lösa detta, är arbetslös! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer först behandla att din föredetta inte överlämnar barnet enligt överenskommelse och sedan kommer jag att förklara anklagelsen och hur man ser på det.

När det gäller frågor om bland annat umgänge är utgångspunkten alltid barnets bästa, 6 kap. 2a § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1). Man brukar, om inte annat talar emot, anse att barnets bästa är nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Barnet har rätt till umgänge med en förälder barnet inte bor tillsammans med, 6 kap. 15 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P15S1).

Det din föredetta verkar göra är att försöka hindra barnet från att träffa dig, s.k. umgängessabotage. Mitt råd till dig är att i första hand vända dig till socialnämnden. Om problemet fortlöper kan du behöva ta upp fallet i tingsrätten, då råder jag dig att först anlita en jurist.

Gällande anklagelsen förstår jag det som att hon inte har någon grund i anklagelsen utan att hon har hittat på att du har misshandlat henne/någon. Du skriver inte i vilket sammanhang hon har gjort detta. Om hon har gjort det till åklagare, polismyndighet eller annan myndighet är det att se som falsk tillvitelse vilket är ett brott och således är straffbart, 15 kap. 7 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1).

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare