FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/02/2018

Umgängesrätt vid gemensam vårdnad

Hej, jag undrar vad som gäller enligt lag när ett barn anklagar sin pappa för sexuellt utnytjande. Åklagaren har lagt ner utredningen i brist på bevis. Flickan som är 10 år vill inte träffa sin pappa. Föräldrarna är skilda men båda har vårdnaden. Vad har hon för laglig rätt att inte

behöva träffa eller bo hos hennes pappa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till regler angående umgänge med barn finns det reglerat i föräldrabalken.

Huvudregeln när det gäller delad vårdnad är att båda föräldrarna och har rätt till umgänge och en rätt att ta del av vad som sker i barnets liv. I det här fallet så handlar det om anklagelser angående sexuellt utnyttjande vilket gör att barnet inte vill träffa sin pappa. Det är domstolen som bedömer om umgängesrätt ska ges eller inte. När domstolen gör en sådan bedömning tar det hänsyn till principen om barnets bästa. Det vanligaste är att domstolen bedömer att umgänge är det bästa för barnet om inte särskilda grunder kommit fram som visar att det skulle skada barnet att umgås med ena vårdnadshavaren.

I olika rättsfall kan man se att det är sällan domstolen bedömer att en förälder inte ska få någon umgängesrätt alls. I de fallen domstolen har sagt att inte umgänge är i barnets bästa har det funnits tydliga konkreta bevis som visar att barnet far illa och kommer fortsätta göra det vid umgänge med den föräldern.

Det faktum att barnet själv inte vill umgås med sin förälder tas först till hänsyn när barnet är över 12 år. Innan dess anser man att barnet själv inte är så pass moget att det kan inse vad som är bäst och eventuellt inse i framtiden vad som skulle varit bäst. Barnets egen vilja har alltså en väldigt liten påverkan vid en bedömning om umgänge när det är under 12 år gammalt.

För att sammanfatta så behöver ni starta en domstolsprocess där ni vill ändra umgänget till icke existerande för pappan. En bedömning kommer då göras utifrån barnets bästa. Det är inte klart hur utgången kommer bli eftersom en individuell bedömning görs i varje enskilt fall. Det har dock visats i tidigare rättsfall att det krävs mycket för att umgänge helt ska utebli.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare