Umgängesrätt med barn

Har en dom från Tingsrätten i GBG, ang umgänge med sonen 6 år. Har rätt t umgänge varannan lördag o söndag 10-17. Detta har fungerat bra i 1 1/2 år. Mamman har ensam vårdnad. Nu börjar hon utebli med sonen, svarar ej på tel eller mail. Ser ingen anledning till hennes agerande, vi har kunnat ses och haft bra samtal vid överlämningar. Är nu förtvivlad. Hur göra för att snabbt få igång umgänget igen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Föräldrabalken.

Inledningsvis framgår det av 6 kap 15 § att barnet har rätt till umgänge med den förälder det inte bor tillsammans med och barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att tillgodose detta. Vårdnadshavaren är även skyldig att lämna upplysningar om barnet inför umgänge.

Du nämner att ni har en dom som ger dig umgängesrätt med ditt barn. Att vårdnadshavaren i detta fall missbrukar detta går emot den domen vilket naturligtvis inte är okej. Min rekommendation ifall ni inte själva kan lösa detta på egen hand är att vända dig till dig tingsrätt i den ort där erat barn har sin hemvist för att ta det vidare där.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att kommentera nedan så ska jag försöka förtydliga, alternativt vända dig till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar http://www.lawline.se/ask_a_question

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h http://www.lawline.se/ask_a_question

Boka tid med en jurist på 08-533 300 04

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare