Umgängesrätt

Jag och mitt ex har en dotter ihop.jag har dottern varannan helg. Men det är alltid jag som ska lämna och hämta henne enligt mitt ex,sen ska jag dessutom betala underhåll enligt henne, är det rätt eller har jag rätt att kräva henne på bensin pengar?.jag ska dessutom köra ärende åt henne annars hotar hon med att jag inte får träffa dottern,snälla vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I föräldrabalken, som reglerar sådana här frågor, utgår man alltid från att båda föräldrarna skall stå för den ekonomiska försörjningen av sina barn, oavsett om de har vårdnaden eller inte. Om det är så att barnet bara, eller till en större del, bor endast hos den ena föräldern så skall man fullgöra den underhållsskyldigheten genom underhållsbidrag till barnet(7:2 Föräldrabalken). Man kan dock göra avdrag från underhållsbidraget när barnet under kortare perioder umgås med den andre föräldern. Så som när er dotter besöker dig varannan helg. Det krävs dock att hon bor hos dig, antingen 5 sammanhängande dygn, eller 6 hela dygn under 1 månad. Att hon bor hos dig varannan helg kan därför innebära att hon inte kommer upp i de sex dygnen per månad för att du skall kunna få göra avdrag för saker så som boende kostnader under vistelsen( 7:4 FB). Resekostnader är också en sådan sak som man kan få hjälp av boendeföräldern att ta del i. Detta har dock också sina begränsningar och mindre resor för att hämta och lämna dottern brukar inte räknas med. Man brukar tala om resor som är över tio mil, för att kunna begära att boendeföräldern skall ta del i resekostnaderna(6:15 b FB).

Barnets rätt att få umgås med båda sina föräldrar är ett av de mest skyddsvärda intressen inom familjerätt. Detta innebär att det är av utomordentligt betydelse att barnet även får chans att umgås med den föräldern som man inte bor hos. Detta är inget rätt du som förälder har, utan en rätt i barnets intresse, för att tillgodose barnets bästa(6:15 FB).

Det är ni som föräldrar som har ett gemensamt ansvar för att se till att denna rätt så långt som möjligt tillgodoses. Man kan därför stark ifrågasätta om mamman i detta fall inte gör fel. Om mamman utan skäl motarbetar sitt barns rätt att få träffa sin pappa kan det vara skäl att ompröva frågor om umgänge i domstol(6:15 a FB). Domstolen skall i dessa fall endast utgå från vad som är bäst för barnet. Ibland kan de ju trots ett sådant beslut vara svårt att få till det umgänge som är bäst för barnet. Så som i ditt fall där mamman utan anledning verkar vilja förstöra umgängesrätten.

Dessa typer av problem kan man få hjälp av kommunen att lösa, ni kan ansöka om så kallade samarbetssamtal (5:3 Socialtjänstlagen). Där ni får sitta ner och får hjälp att försöka reda ut det samarbetssvårigheter som ni har. Hjälper inte detta och fortsätter mamman att inte följa ett beslut om umgänge från domstolen kan man ansöka om verkställighet av beslutet hos tingsrätten (21:1 FB). Detta kan innebära att man får hjälp med hämtning av barnen för umgänget (21:3 3:e stycket FB).

Vill du ha vidare hjälp att hantera dessa frågor tycker jag du skall boka en tid hos en erfaren jurist som specialiserar sig på vårdnadstvister. Du kan boka tid för detta genom att klicka här.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

MVH

Matilda BonaRådgivare