Umgänge över telefon

Hej! Min sambo har ensam vårdnad om sina två barn.

Barnen har umgängesrätt två gånger i veckan med sin pappa.

Jag ska börja jobba utomlands snart och tanken är att min sambo och barnen ska flytta med.

Kan umgängesrätten ske exempelvis via telefon eller hur går man tillväga?

Med vänlig hälsning,

Sebastian

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det umgänge som gäller är det de har kommit överens om tidigare (t ex en dom). Barnets föräldrar kan emellertid själva komma överens om hur de vill att umgänget ska utövas, umgänge kan utövas på flera olika sätt - t ex över telefon. Jag skulle råda er att först försöka komma överens tillsammans, men ifall inte det går finns alltid möjlighet att gå till domstol för att få umgänget ändrat.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare