FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/02/2017

Umgänge med barn - barnets vilja

Jag har i december månad förra året fått ensam vårdnad. Vi var överens om detta och vi har varit skilda sen 2004. Nu vill pappan träffa sin son men det är inte ömsesidigt. Min son är 13 år, han har mycket i skolan och går sena dagar då han har fotboll 4ggr i veckan. Han vill absolut inte träffa sin pappa. Måste jag tvinga min son när han inte vill? Är det inte barnets bästa man ska tänka? När han absolut inte vill han är väl tillräckligt stor att bestämma själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barn har, enligt föräldrabalken 6 kap. 15 §, rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Detta innebär dock inte någon plikt för barnet att umgås med föräldern. Det innebär inte heller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnet. Umgänget är således till för barnet och inte föräldern.

På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge. Detta enligt föräldrabalken 6 kap. 15 a §. För alla beslut om vårdnad, boende och umgänge är det, precis som du säger, principen om barnets bästa som ska vara avgörande. Vid avgörande av vad som anses som barnets bästa ska hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad (föräldrabalken 6 kap 2 a §). I och med att din son är tonåring och uttryckligen sagt att han inte vill umgås med sin far är det troligt att rätten, om ni kommer till en sådan punkt, skulle besluta i enlighet med ditt barns vilja.

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare