Tvistig avgift till vägförening

Jag äger en tomt som sedan tidigare är en sammanslagning av två tomter. Ska jag ändå betala två vägavgifter till den lokala vägföreningen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det rimliga är att betala en avgift för en fastighet. Om de tomter du nu äger är sammanslagna till en fastighet borde så vara fallet. Om det forfarande är namngivna som två fastigheter kan det bli svårare att komma runt.

Jag rekommenderar dig att titta igenom vägföreningens stadga vad som gäller för avgiften för en fastighet, respektive två fastigheter. Om det finns något som rör din situation.

Om det inte står något där och föreningen inte låter dig betala en avgift så föreslår jag att du ändå enbart betalar en av avgifterna. Därefter är det upp till vägföreningen att vända sig till domstol för att få saken prövad. För det fall vägföreningen skickar fakturan till kronofogden så bestrider du den. Kronofogden kan inte driva in en tvistig fordran.

Hoppas du fick hjälp med din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare