Tvist vid arvsskifte

Hej! En tvist är under uppseglande mellan mig och min syster i en pågående bodelning, alltså vid arvsskiftet. Gäller dödsboet efter min mor och tidigare avlidne far. Det enda vi är eniga om är att lösöret skall värderas av en värderingsman. Min fråga är då; Hur går vi vidare med de belopp som värderingsmannen kommit fram till? Jag förutsätter att de värden som åsätts är "beräknat marknadsvärde" på sakerna, hoppas det är korrekt.

Garanterat finns det många saker som vi båda vill ha. Jag betvivlar starkt att vi kommer kunna enas om "tar du den så tar jag den här" på ett enkelt sätt. Min fråga är således; Hur går vi lämpligen vidare med de saker som varderingsmannen åsatt ett värde? Hur brukar detta tillgå och vad är lämpligast för att komma ur denna svåra sittuation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 23 kap. 3 § ÄB framgår det att samtliga delägare i dödsboet har rätt att få ut del i varje slag av egendom. Varje delägares önskemål och intresse ska tillgodoses så långt som det är möjligt. Om det inte är lämpligt att dela får dock egendomen läggas på samma lott. Om ni inte lyckas enas är en lösning att man gör egendomen samägd, ett annat alternativ kan vara lottdragning om samtliga är överens om att en sådan ska ske.

Om ni ändå inte lyckas komma överens kan man begära en så kallas skiftesman hos tingsrätten enligt 23 kap. 5 § ÄB. Skiftesmannen lägger då fram ett förslag. Kommer ni fortfarande inte överens får skiftesmannen lägga fram ett tvångsskifte (jmf. 17 kap. 6 § 2 st. ÄktB). Detta beslut kan dock överklagas av en av delägare och denne ska då väcka talan mot de andra delägarna vid tingsrätt inom en månad från delgivningen av arvsskiftet(17 kap. 8 § ÄktB).

Varje steg är dock både kostsamt och komplicerat så det är bästa är att ni så gott som möjligt försöker komma överens sinsemellan.

Hoppas det löser sig.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare