Tvist mot blufföretag utomlands

Bolagsupplysningen är ett företag som skickar ut formulär som är starkt vilseledande och lurar in företagare i tvååriga avtal som kostar 10000 kr. Blufföretaget är registrerat i Estland och enligt deras egna villkor så hotar de med att de kommer att stämma alla som vägrar att betala i Estnisk domstol. Kan de verkligen kräva detta. Är det inte svensk domstol som gäller om det stämda företaget är registrerat i Sverige?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är riktigt att Bolagsupplysningen är ett företag som tycks livnära sig på att vilseleda människor att ingå avtal med dem. I en del fall lyckas de och personer ingår bindande avtal med dem. Några saker är dock viktiga att komma ihåg.

Det är vanligt att blufföretag hotar med stämning, inkasso eller liknande. Men det är ingenting som man behöver vara orolig för såvida de inte har ett berättigat anspråk, dvs har rätt till att få betalt av dig. Att skicka ut en bluffaktura för en tjänst som en person inte har köpt och hota med inkasso om den inte betalas kan säkerligen skrämma folk, men inkassoföretaget kommer inte att försöka driva in en skuld som inte grundar sig på något riktigt avtal. Detsamma gäller väl domstolar, såväl svenska som utländska.

Det är i och för sig inte otillåtet för ett företag registrerat i Estland och en privatperson eller ett företag i Sverige att avtala om att en domstol i ett visst land ska handlägga tvister mellan dem. Sådana klausuler används ofta för att krångla till det för privatpersoner, och kan därför jämkas eller ogiltigförklaras i en svensk domstol. Samma sak gäller då det har avtalats om att tvister ska avtalas genom så kallad skiljedom, vilken är mycket dyrare än vanlig process, gå smycket snabbare, och dessutom inte blir allmän handling.

Om det är så att du faktiskt har blivit lurad av företaget att ingå ett avtal med det så ska du hävda att du blivit förledd att ingå avtalet, som i sådant fall kan ogiltigförklaras. Det krävs givetvis att de faktiskt tar steget och stämmer dig också, och att det inte bara är ett tomt hot för att få dig att betala. Enligt svenska regler gäller t ex 31 §, 33 § och 36 § Avtalslagen i sådana situationer, och liknande regler lär finnas i alla moderna rättsordningar. Sannolikt har du alltså ingenting att oroa dig för.

Rådgivare