Tvist avseende sakskada

Hej! Jag har hamnat i en tvist med mina grannar som rör en pool de bad mig och min sambo ta hand om medan de reste bort, för att våra och de andra grannbarnen skulle kunna nyttja den under tiden. Vi gick med på detta, och under de veckor poolen stod på vår tomt uppstod ett litet hål i den. Vi erbjöd oss att laga men de kräver en ny. De skickade in ett föreläggande om betalning till KFM, där jag stod som ansvarig. Detta bestred jag, och grannarna valde att ta det vidare till Tingsrätten. Nu har jag fått ta del av den s.k. "bevisningen", ett kvitto på en nyköpt pool samt ett utdrag från en konversation på Facebook där jag klart och tydligt erbjuder mig att laga hålet och där de beskyller min sambo för att ha orsakat hålet. Jag är jättenervös för hur detta kommer att sluta då jag inte har ekonomi till att stå för alla rättegångskostnader om de skulle vinna i målet. Behövs det ingen väsentlig bevisning för att kunna vinna i en sådan här tvist?

Lawline svarar

Hej,

Som jag tolkar uppgifterna du angett, så föreligger i princip ingen tvist mellan avseende vem som har haft ansvaret för poolen under perioden då de var borta. Du/ni har tagit på er det ansvaret och sedermera även erbjudit er att betala kostnaderna för att återställa poolen i det skicket det var i innan grannarna åkte bort. I min mening är det rimligast att du/ni betalar kostnaderna för att laga poolen istället för att köpa en helt ny pool. Känns inte rimligt att ett litet hål i poolen skall innebära att du/ni tvingas betala kostnaden för en helt ny pool (detta under förutsättning att ni kan återställa poolen i dess ursprungsskick).

I tvistemål av detta slaget är det vanligt att man har en muntlig förberedelse innan själva huvudförhandlingen. Detta har man i syfte att koncentrera själva kärnfrågan/kärnfrågorna i målet och eventuellt lösa tvisten utan att rätten avkunnar dom genom huvudförhandling.

Avseende bevisningen, så är det en fråga för rätten att ta ställning till. Som jag förstår det har du tagit på dig ansvaret, vilket styrks genom utdragen från Facebook konversationen. Normalt är det att bevisgraden i tvistemål är lägre än i brottmål.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare