FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2015

Tvinga till bodelning

Hej! Min fd sambo har misshandlat mig x flera och även vår dotter. Vi har ett radhus ihop, i en bostadsrättsförening. Vi köpte det för 1 år sedan och jag betalade ensam handpenningen på 10%, vi har 90% lån. Har varit hos jurist som skrivit bodelningspapper, där jag tar över lånen. Han vill dock ha 200 000 extra. Men han anlitar ingen jurist utan tycker jag ska betala ändå. Jag och barnen bor i radhuset nu. Han får ej träffa barnen och är polisanmäld. Han vägrar skriva på bodelningspappren. Vad ska jag göra? Kan han tvingas att skriva på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Du behöver vända dig till tingsrätten och få en bodelningsförrättare tilldelad dig (17 kapitlet 1 § äktenskapsbalken). Förrättaren kommer se till att bodelning sker oavsett om ditt ex vill eller inte. Här finns en länk som beskriver hur det går till i Stockholm http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Mal-och-arenden/Arenden/Bodelning/. Som du ser så innebär det en kostnad att få en bodelningsförrättare så det kan vara bra att upplysa ditt ex om att det kommer han att få betala solidariskt med dig och då kanske han blir intresserad av att komma överens med dig.

Om han sedan vill komma överens så görs bodelning enligt 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare