FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/04/2016

Tvesala av byggnad på ofri grund

hej!

byggnad och fastighet som ägs av olika personer anses ju vara hus på annans grund och räknas därmed som lös egendom.

Men vid tillämpning av tex tvesala av denna egendom, ska man tillämpa 17:1 trots att lagtexten tydligt skriver "fast egendom" ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver tillämpas jordabalken 17 kap. 1 § vid tvesala av fast egendom, och ett hus på fastigheten som inte ägs av fastighetsägaren är lös egendom. Jordabalken 17 kap. 1 § bör därför inte tillämpas angående tvesala av lös egendom.

Istället finns en reglering i handelsbalken 1 kap. 5 § om tvesala av lös egendom. Lagtexten är väldigt gammal och därmed svårtolkad men den innebär i stort sett att då samma egendom sålts till två personer (tvesala) ska den som först köpt egendomen få behålla den.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare