Tvegifte samt bodelning

Hej!

Fick precis reda på att min mammas man (ej min far) har åkt till sitt hemland och gift sig på nytt. Min mamma och han är inte skilda, bägge är svenska medborgare. Hans nya fru är inte svensk medborgare. Min fråga är hur min mamma ska gå tillväga? Att ansöka om skilsmässa är självklart. Men hur anmäler man honom för tvegifte? Ringer polisen? Och vad händer med bodelningen? De har en bostadsrätt som står på bägges namn. Tack för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Som du själv är inne på tyder mycket på att din mors man gjort sig skyldig till tvegifte enligt 7 kap. 1 § BrB. Utan att känna till de mer exakta omständigheterna är det svårt att säga säkert, men utifrån din fråga uppfattar jag det så. Om din mor skulle vilja upprätta en anmälan rekommenderar jag att du föreslår något av tillvägagångssätten som beskrivs i länken nedan till henne.
https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Gällande bostadsrätten och bodelningen så ska de som regel dela lika på allt giftorättsgods såsom det beskrivs i 7 kap. 1-2 §§ ÄktB. Har din mor och hennes man ingen enskild egendom ska de alltså dela lika på all sin egendom, inklusive bostadsrätten. Vissa undantag finns dock, exempelvis i 10 kap. 2 § ÄktB.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare