Tvångsvis försäljning av en samägd bostadsrätt

Hej, jag äger 10% av en bostadsrättslägenhet. Mina föräldrar äger 45% var och min fråga är : hur går jag tillväga för att sälja min del då dem vägrar köpa ut mig. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina fråga!

Av 6 och 8 §§ samäganderättslagen framgår att om person som äger en viss egendom tillsammans med andra personer har rätt att ansöka hos en tingsrätt om att egendomen ska utbjudas för försäljning. Denna försäljning ska ombesörjas av god man som domstolen ska utse. Det finns ingenting som hindrar att den gode mannen är en av delägarna till egendomen. När väl försäljningen har skett har delägarna rätt att få del av betalningen utifrån respektive ägares ägandekvot.

Vidare framgår av 6 kap. 1 § bostadsrättslagen att köparen endast få använda bostadsrätten om hen antas som medlem i bostadsrättsföreningen. Detta ska dock ske så länge den nya ägaren uppfyller de krav som ställs upp i stadgarna och det är skäligt att begära att föreningen ska godta hen som medlem (se 2 kap 3 § bostadsrättslagen).

Det synes mot bakgrund av ovanstående lämpligt att du gör ett ytterligare försök att få din föräldrar att köpa ut dig. Om de fortsätter att vägra sälja återstår det att hos domstol begära ett beslut om tvångsförsäljning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare