Tvångsskifte av dödsbo

min systers make bor på en gård och han äger hus, gården och skogen helt enskilt, själv, däremot är inventarierna i huset, porslin, möbler mm inte arvsskiftade mellan honom och hans två systrar efter att deras pappa dog 1998 (modern dog flera år innan detta). nu vill min syster och hennes man att detta ska redas upp och delas mellan syskonen men det vill inte systrarna! Har systrarna egentligen ens rätt till något längre efter så lång tid? Kan man tvinga fram en delning av bohagen trots att systrarna tycker allt ska vara kvar i huset? syskonen är dessutom osams i största allmänhet så situationen att ha ett hus fullt med odelade inventarier är hemsk för min syster och hennes make, de vågar knappt röra något av grejerna! tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Som jag förstått din fråga finns ett oskiftat bo efter din systers make. Han vill att arvskifte ska ske, men övriga arvingar (han syskon) motsätter sig detta.

Din första fråga är om systrarna har rätt till något efter så lång tid. På den frågan är svaret ja, eftersom det inte finns någon tidsgräns för inom vilken tid ett arvskifte måste ske enligt Ärvdabalken (ÄB). För att arvskifte ska ske måste samtliga dödsbodelägare (i detta fall din systers make och hans syskon) ha skrivit under arvskifteshandlingen (ÄB 23 kap. 4 §) Om inte samtliga dödsbodelägare skriver under uppfyller den inte formkraven och arvskifte kan inte ske. Som jag tolkar din fråga är det situationen du beskriver.

Din systers make har då enligt ÄB 23 kap. 5 § möjlighet att begära att rätten utser en skiftesman. Skiftesmannen genomför sedan ett tvångsskifte och då krävs inte systrarnas godkännande för att det ska bli giltigt. Om en skiftesman utses så kommer dennes arvode och kostnaderna för tvångsskiftet att belasta dödsboet, det blir alltså dödsboet som får betala detta. Det allra bästa är alltså om arvingarna kan enas om att skriva på skifteshandlingen.

Jag hoppas situationen löser sig för din syster och hennes make, och har full förståelse för att det upplevs jobbigt för dem som det är nu. Som en sista utväg har de dock möjlighet till tvångsskifte.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare