FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/05/2015

Tvångsinlösen av aktier

Jag skickade en fråga till er igår, men har inte fått någon bekräftelse.

Jag är minoritetägare i ett familjeföretag och indrar om jag har några rättigheter. Mina två kusiner har 35 000 aktier, aktiekapitalet är 45 000.

Själv har jag 1860 aktier påtalat att inte vill vara delägare o ta ut mina pengar som är mitt rättmätiga arv från min farfar, som byggde upp företaget.

Dom vill inte lösa ut mig, trots att dom fått ärva hela fafars livsverk. Detta har skett genom billiga aktieköp mm.

Jag har läst någonstans om det är två syskon som har aktiemajoritet räknas dom som EN fysisk person. Tillsammans äger dom ju över 9/10 av samtliga aktier. Innebär det få att jag kan tvinga dom att lösa ut mig .

Jag tror att när jag skrev frågan igår, blev den bättre formulerad, men hoppas att ni förstår mitt dilemma./Mvh Karin

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Frågan rör tvångsinlösen av aktier enligt 22 kap ABL.

Svar på din fråga

Bestämmelserna i 22 kap. ger en majoritetsaktieägare, som innehar mer än nio tiondelar av aktierna i bolaget, en rätt att lösa in aktier som tillhör övriga aktieägare och en skyldighet att, på annan aktieägares begäran, lösa in dennes aktier. Bestämmelserna är av tvingande natur (innebär att det inte är möjligt att i bolagsordningen föreskriva att någon rätt eller skyldighet till inlösen inte ska finnas eller att en sådan rätt eller skyldighet ska inträda under andra förutsättningar än de som anges i lagen. Privaträttsliga avtal är möjliga men binder inte bolaget).

Aktier som kusiner äger var för sig räknas inte tillsammans (däremot aktier som någon äger via dotterbolag). Att familjemedlemmars innehav kan sammanräknas gäller däremot i vissa situationer då fråga är om skatterättsliga regler (bl.a. de s.k. 3:12-reglerna).

Såvida inte någon av dina kusiner ensam äger minst 9/10 av aktierna, har du ingen rätt att tvinga dem till tvångsinlösen.

Övrigt

Att rätt till tvångsinlösen inte föreligger, är inte likvärdigt med, att man inte kan bli av med sitt aktieinnehav. Så länge någon är villig att köpa är det som utgångspunkt tillåtet att sälja sina aktier till vem man vill (undantag kan förekomma i bolagsordning eller avtal). Om du har ytterligare frågor kring detta, eller i övrigt ytterligare frågor kring ditt ärende, är du varmt välkommen att återkomma till mig.

Lawline RådgivareRådgivare