FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/09/2013

Tvångsinlösen av aktier

Hej, sitter i en knivig sits där jag och en till är delägare i ett aktiebolag (jag äger 55%, den andre 45%). Jag tycker att det är jag som gör hela arbetet och vill därför lösa ut den andre delägaren. Om den andre delägaren inte vill sälja, kan jag då tvinga denne till en försäljning? Vi har inskrivet förköpsförbehåll & hembudsförbehåll.

Lawline svarar

Hej!

En grundläggande princip gällande aktier är dess fria överlåtbarhet. Enligt 4 kap. 7 §  Aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551) kan den fria överlåtbarheten endast inskräknas av hembuds-, förköps- eller samtyckesförbehåll. Denna typ av förbehåll reglerar dock endast förhållanden när en aktieägare vill sälja sina aktier – vilket alltså inte verkar vara fallet.

Den situation du beskriver aktualiserar snarare frågan om det finns en möjlighet för tvångsinlösen av aktier. Enligt 22 kap. 1 § Aktiebolagslagen har den som äger mer än nio tiondelar av bolagets aktier rätt att lösa in de övriga ägarnas andelar. Eftersom ägarförhållandena i det aktuella bolaget inte omfattas av rätten till tvångsinlösen har du ingen möjlighet att tvinga minoritetsägaren till försäljning.

Lawline RådgivareRådgivare