Tvångsförsäljning vid samägande

Hej! Jag är förvaltare till en man som

Skildes för 6 år sedan. Makarna idag äger tre fastigheter. Efter skilsmässan flyttade frun ut. Min huvudman stannade kvar i huset och exfru fortsatte att hyra Ut två fastigheter och kännar pengar för uthyrning. Nu kräver hon min huvudman genom kronofogden 330 000 för kostnader.

Min huvudman vill att alla fastigheter säljs men det vill inte exfru

Ingen kunde hjälpa dem

Vad ska jag göra?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en fastighet ägs gemensamt av två eller flera personer blir samäganderättslagen tillämplig.

Huvudregeln är att en åtgärd som rör den gemensamma egendomen kräver samtliga ägares samtycke. Däremot stadgas i 6 § att var och en av delägarna i en samägd fastighet har rätt att ansöka till domstol om att fastigheten ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion.

Alltså kan din huvudman ansöka till domstolen om en tvångsförsäljning av fastigheterna på offentlig auktion om hans f.d. fru inte går med på att köpa ut honom eller själv vill bli uppköpt.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare