Tvångsförsäljning av samägd lägenhet

Hej,

Jag om min exman äger en lägenhet ihop sedan två år tillbaka där vi båda står på som ägare och besitter halva lånet var. Nu har han träffat en ny kvinna som vill flytta in med honom. Kan hon göra något anspråk på lägenheten om den skall säljas?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår inte vem som faktiskt bor i lägenheten nu och om du vill eller inte vill att den ska säljas. Så jag hoppas att jag lyckas få ihop ett svar som faktiskt svarar på det du ville veta.

Först och främst har den nya kvinnan ingenting med er samäganderätt att göra. Men klart är att hon kan köpa en hälft om den säljs. Är du rädd för att exmaken drar igång en tvångsförsäljning? Eftersom ni äger lägenheten tillsammans är samäganderättslagen tillämplig och enligt 6 § samäganderättslagen krävs samtycke för försäljning. Den ena ägaren kan dock vända sig till tingsrätten för en tvångsförsäljning. För att motsätta sig en tvångsförsäljning krävs särskilda skäl.

Nu framgår det inte av din fråga hur länge ni har varit skilda (betänketiden) och om ni har gjort bodelning. Ni skulle kunna göra en bodelning som ger en av er rätt att behålla den, men då kommer den andra av er att få din del av värdet av bostaden. Detta framgår av 11 kap 8 § äktenskapsbalken. Någon försäljning enligt samägandelagen blir isåfall inte aktuell.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare