Tvångsförsäljning av samägd egendom

Hej

Jag och min sambo köpte lägenhet gemensamt 50/50 i december och har sedan dess renoverat hela lägenheten. Nu har vi insett att det inte funkar mellan oss. Jag vill då köpa ut henne då jag har fast jobb och god ekonomi. Hon vill då inte låta mig bo kvar då hon anser att hon bestämt hur allt skall se ut. Men hon har inte råd att bo kvar här. Kan hon tvinga fram en försäljning ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Lagen om samäganderätt (1904:48 s. 1) är tillämplig. Enligt 6 § samäganderättslagen har var och en som samäger egendom rätt att begära offentlig auktion. En sådan tvångsförsäljning, offentlig auktion, innebär att det tillkommer kostnader för den gode man som ska sälja bostaden vilket gör att ni båda tjänar på att i godo göra upp och sälja fastigheten genom ett gemensamt beslut, alternativt att du löser ut henne.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare