FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/02/2017

Tvångsförsäljning av samägd bostad

Hej!

Min mor har lämnat sin fd sambo efter år av psykisk misshandel. Han dömdes för ett par veckor sedan för ofredande, efter att han i höstas knuffat henne så att hon gjorde sig illa.

De äger huset, som han fortfarande bor i, tillsammans.

Han har inte råd att lösa ut henne och gör ingenting för att hitta ett annat boende, för att göra det möjligt att sälja huset. Eftersom han inte klarar av att betala räkningar, är hon tvungen att fortfarande sköta låneinbetalningar etc, så att inte hon hamnar i en situation med obetalda skulder.

Nu till frågan; kan hon tvinga fram en försäljning via tingsrätten? Finns det något som hindrar detta och har han i det här läget rättigheter (uppsägningstid etc)

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din mor och hennes f.d. tidigare varit sambor kan Sambolagens bestämmelser bli tillämpliga.

Om det var mindre än 1 år sedan som din mors samboförhållande tog slut så kan hon begära att en bodelning ska ske mellan henne och hennes f.d. sambo. Det framgår av Sambolagens 8§.

I bodelningen ska all deras samboegendom ingå. Enligt Sambolagens 3§ utgörs samboegendom av sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler etc.) om de införskaffats för gemensam användning. Egendom som en sambo fått i gåva eller ärvt med villkoret att den ska vara den sambons enskilda egendom räknas inte som samboegendom, enligt Sambolagens 4§. Som samboegendom räknas inte heller bohag som uteslutande används av den ena sambon eller egendom som endast används för fritidsändamål. Detta framgår av Sambolagens 6§ och .

Enligt Sambolagens 16§ har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att få bostaden på sin lott och avräkna den mot annan samboegendom.

Enligt 28§ 1 stycket i Sambolagen kan din mor ansöka om att tingsrätten ska bestämma vem utav samborna som får bo kvar i bostaden tills bodelningen är gjord. Om din mor då berättigas att bo kvar i bostaden måste hennes f.d. sambo genast flytta därifrån. Det framgår av Sambolagens 29§ 2 stycket.

Eftersom din mor och den f.d. sambon äger huset gemensamt kan även Lagen om samäganderätt bli tillämplig.

Enligt Samäganderättslagens 1§ räknas din mor och hennes f.d. sambo som samägare till huset eftersom de äger det gemensamt. Om inget annat kan visas äger de lika stor del av huset var.

Enligt 6§ i Samäganderättslagen kan din mor ansöka hos tingsrätten om att huset ska säljas på offentlig auktion, såvida inte hon och hennes f.d. sambo har avtalat bort denna möjlighet. För att din mors f.d. sambo ska kunna invända mot en sådan försäljning av huset måste synnerliga skäl föreligga. Ett exempel på ett synnerligt skäl skulle kunna vara att det råder sådan extrem lågkonjunktur att din mor och hennes f.d. sambo skulle förlora mycket på att sälja huset nu. Normalt ställs höga krav för att synnerliga skäl ska anses föreligga.

Om tingsrätten bestämmer att huset ska säljas så utses en god man som hanterar auktionen och fördelar köpeskillingen mellan din mor och hennes f.d. sambo. Det är även denne gode mannen som i övrigt bestämmer vilka försäljningsvillkor som ska gälla. Detta framgår av Samäganderättslagens 8§ och 9§ 2 stycket. Vad gäller frågan kring om din mors f.d. sambo har någon rätt till en form av uppsägningstid eller liknande avgörs det från fall till fall av tingsrätten eller den gode mannen.

Hoppas att detta var svar på din fråga och hoppas att det löser sig till det bästa för din mor! Om du eller din mor har fler frågor är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare