Tvångsförsäljning av fastighet vid skilsmässa

Hej, Situationen är att jag står inför en skilsmässa. Jag och min fru äger gemensamt vårt hus. Jag är villig att köpa min frus andel i huset och bo kvar. Min fru vill inte bo kvar i huset ,men vill inte sälja sin andel till mig. Hon vill att vi skall sälja huset till utomstående. Är jag tvingad att sälja min andel ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avseende gemensamt ägda fastigheter gäller huvudsakligen lagen om samäganderätt enligt vilken en delägare kan tvinga ut fastigheten på offentligt auktion (se 6 § lag om samäganderätt). När det gäller makar/par som står inför skilsmässa gäller dock istället äktenskapsbalkens regler vilka är betydligt förmånligare.

Enligt 7 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB) får inte den ena maken utan den andres samtycke sälja den gemensamma bostaden. Sådant samtycke ska lämnas skriftligen. Detta förutsätter att fastigheten som ni äger gemensamt också utgör er gemensamma bostad vilket normalt är fallet om fastigheten är avsedd som gemensamt hem och huvudsakligen används för detta ändamål (se 7 kap. 4 § ÄktB). Är så fallet är du inte tvingad att sälja din andel fram tills dess att bodelningen skett och det därigenom blivit bestämt vilken egendom som ska tillfalla vem.

Det finns dock en möjlighet för domstolen att lämna samtycke till åtgärden även om ena maken inte samtycker (se 7 kap. 8 § ÄktB), men detta sker vanligen enbart om domstolen finner att skäl inte finns mot sådan åtgärd.

Hoppas du fått svar på din fråga och har du fler funderingar är du mer än välkommen att ställa en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare