Tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott

Hej Jag har gjort en polisanmälan på en man som stulit föremål av värde 5000:- från min tomt. Det finns vittnen på detta. Mannen ifråga är den tidigare ägaren till min fastighet och tomt. Vittnet är grannen som även han vet vem det här mannen är. Trots detta har polisen lagt ner ärendet i brist på bevis. Grannen stoppade honom när han var på väg ifrån min tomt och såg allt som låg på släpet. Jag har fått ut mina försäkringspengar trots att ärendet las ner. Det har nu gått några månader och denna man ringde mig ikväll och sa att han ska sätta dit mig för försäkringsbedrägeri. Jag sa i all hast att jag inte tagit ut några pengar och la på telefonen. Jag tycker han är obehagligt som person. Vad ska jag göra nu? Kan han göra så? Vad händer härnäst? Jag är en otroligt lugn person med ordnade förhållanden och känner stort obehag kring allt det här. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss!

Eventuellt kan brottet olaga tvång aktualiseras, se 4 kap. 4 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. "Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott dömes för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt". I bestämmelsen stadgas straff för den som tvingar en annan person att göra, tåla eller underlåta något i samband med hotet. Bedömningen av om ett tvång skall anses som otillbörligt i det enskilda fallet får prövas med hänsyn främst till syftet (ändamålet) för tvånget. Om personens syfte varit att skada dig på något sätt torde detta vara att betrakta som otillbörligt.

Det krävs alltså att hotet lett till något form av agerande från din sida alternativt en underlåtenhet att agera. Min personliga åsikt är att det torde vara svårt att kunna fälla honom för detta brott. Dock rekommenderar jag dig att, om Du känner ett obehag kring situationen och inte känner dig trygg med att själv reda ut detta med personen i fråga, att göra en polisanmälan.

Om Du har fler funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig. Jag nås bäst via email: Sabic92@me.om

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare