FrågaÖVRIGTTV-licens18/01/2015

TV-avgift för abonnemang

Hej, jag köpte tv och kanalbox med 24 månaders bindningstid för två månader sedan men idag ringde Radiotjänst och frågade varför jag inte betalar avgifen. Av princip så är jag emot den och vill undvika den till varje pris. Tvn och är lätt att säga att den var till någon annan och kanalboxen slängd men de visste att jag har abonnemang på kanalboxen. Så min fråga är kan de kräva Tv-avgift för ett abonnemang utan utrustning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt den så kallade TV-avgiftslagen ska den som innehar en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst. Givetvis räknas inte ett abonnemang som en TV-mottagare och du kan inte krävas på avgift endast för att du har ett abonnemang. Däremot uppmuntrar jag dig att betala TV-avgiften om du nu har en TV och en kanalbox eftersom du annars gör dig skyldig till ett lagbrott.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare