Turordningslista vid uppsägning

Hej,

jag har en fråga angående arbetsrätt och LAS. Det är så att jag är inte medlem i facket( IF Metall) och efter förhandlingar mellan företag och fackliga representanter fick jag besked om varsel. Förhandlings utgångs punkt var att pga arbetsbristen ska 5 arbetare varslas. Jag var nr 7 i turordnings listan. Arbetsledare har sagt att han är också förvånad eftersom jag tillhörde bland dem bästa arbetare och t.o.m. hade en extra tjänst till.

Jag undrar om jag har rätt till skadestånd eller med andra ord,om det finns grunder för stämning eftersom LAS(turordning) sattes åt sidan ?

Med Vänlig Hälsning

orolig arbetare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist gäller enligt huvudregeln att arbetsgivare ska följa en turordningslista som bestäms enligt sist-in-först-ut-principen vilket innebär att de som jobbat kortast är de som ska sägas upp först, se 22 § LAS.

Det finns dock undantag varav det ena gäller för små arbetsgivare(arbetsgivare med högst tio anställda) som innebär att arbetsgivaren får undanta högst två arbetstagare från turordningslistan som de anser är till särskild betydelse för den fortsatta verksamheten, se 22 § 2 st. LAS

Det andra undantaget är om det har upprättats en avtalsturlista vilket innebär att det avtalats fram genom kollektivavtal, se 2 § 3st LAS. Denna avtalslista får dock inte strida mot god sed på arbetsmarknaden, vara diskriminerande eller otillbörligt urholka lagens regler. Avtalsfriheten är dock stor och det krävs väldigt höga krav för att frånta ett avtal rättsverkan på grund av att det strider mot god sed eller är otillbörligt, dvs strider mot allmän moral eller sätter lagen ur spel. Möjligtvis kan avtalsturlistan angripas på grund av att den är diskriminerande. Diskrimineringsgrunderna hittar du i 1 kap. 5 §. Det är dock du som har bevisbördan på att du blivit diskriminerad.

Vidare är arbetsgivaren enligt 9 § LAS skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som är grund för uppsägningen.

Jag skulle alltså rekommendera dig att t ex genom din före detta arbetsgivare ta reda på hur det ligger till med turlistan och sedan ta det därifrån.

Hoppas detta var till hjälp!

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare