Tryckfrihetsbrott, förtal

Min mans ex-fru har i en tidningsintervju bl.a. hävdat att min man har psykopatiska drag och en hel del annat som är osant. Hon uppger inte hans namn men vi bor i en mindre stad så dom som känner någon av dem vet ju vem hon menar. Det finns barn med både deras och våra som ju lidit skada av att hon påstår hemska osanningar om deras far. Finns det något rättsligt vi kan gå vidare med? Förtal el liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i Brottsbalken (BrB) 5 kap 1 § och förutsätter att gärningsmannen har pekat ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnat uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (se https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Om uttalandet som din mans ex-fru gjorde kan dömas som förtal eller inte är svårt för mig att närmare utreda utan att ha mer information om vad som sagts, i vilket sammanhang etc. Om din man till exempel är känd anses att han "tåla" mer.

För att ett uttalande ska anses vara förtal är det tillräckligt att det genom sitt innehåll typiskt sett duger för att utsätta en person för andras missaktning, det krävs alltså inte att man bevisar så faktiskt har skett. För att uttalandet ska anses utsatt någon för andras missaktning brukar man säga att det är nedsättande för personens ”goda namn och rykte”. Det finns inga krav på att uppgiften ska ha varit sann eller osann.

Förtal via tryckt skrift är ett så kallat tryckfrihetsbrott enligt Tryckfrihetsförordningen (TF) 7 kap. 4 § p. 14 (https://lagen.nu/1949:105#K7P1S1). Detta innebär att det inte blir ex-frun utan den ansvarige utgivaren som eventuellt får bära ansvaret, se TF 8 kap 1 § (https://lagen.nu/1949:105#K8P1S1). Enligt 12 § i samma kapitel utgår man från att allt som står i en tidning förts in med utgivarens vetskap. Det bör nämnas att utgivaren kan gå fri från ansvar om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken. I så fall krävs dock att ex-frun kan bevisa att hennes påståenden stämmer eller att hon hade god anledning att tro så.

Om ni inte vill gå vidare med detta via domstol finns andra vägar. Det finns etiska regler för press, radio och tv, vilket bevakas av allmänhetens pressombudsman (PO) och det går bra att vända sig dit. PO kan göra en klanderanmälan till Pressens Opinionsnämnd (PON). Beslutar PON att tidningen ska klandras måste tidningen publicera nämndens uttalande och betala en avgift.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare