FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/10/2016

Tredskodom i dispositivt tvistemål

Mitt x är skyldig mig pengar och det är en rättslig process nu som har hållit på fram och tillbaka i över ett år nu. Nu den 1 oktober så skulle hans advokat och min advokat mötas med någon mer i rätten men hans advokat kom aldrig dit eller meddelade inte varför. Då hade han fyra veckor på sig att överklaga. Precis fyra veckor på dagen så överklagade han och den 1 november så ska advokaterna träffas igen. Hur många gånger kan man strunta i att komma, blir det inte en dom till slut? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uteblir den ena parten i ett dispositivt tvistemål, som det i det här fallet rör sig om, från ett sammanträdande under förberedelsen och denne har förelagts att inställa sig vid påföljd av tredskodom, kan tredskodom meddelas på er begäran,44 kap. 2 § RB. Tredskodom innebär att domen kommer att avgöras till din före dettas nackdel.

Skulle en tredskodom meddelas kan dock din före detta ansöka om återvinning inom en månad från det att domen meddelades, 44 kap. 9 § 1 st RB. Det innebär att målet kommer att återupptas där det slutade, dvs. före tredskodomen, 44 kap. 10 § 1 st RB. Återvinning kan dock enbart ske en gång i ett ärende, 44 kap. 10 § 2 st. Skulle din före detta på nytt inte medverka efter en eventuell återvinning efter att en tredskodom meddelas kan således inte återvinning ske igen.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare