Tredje arvsklassen och istadarätten

En kusin till oss har avlidit, hon var ensamstående och har inget testamente.

Närmaste släktingar är henne föräldrars syskon. En som är bosatt i Umeå och är en syster till den dödes far. På mammans sida finns tre syskon, av sex, i livet.

Min fråga är således: delas kvarlåtenskapen på dessa 4 personer?

Vid tidigare bodelningar vi varit med om inom familjen, har min fars lott delats på min syster och undertecknad. Vi, min syster och jag, har då fått min fars andel i dödsboet. Nu har vi hört att detta gäller inte längre. Vad gäller. I det aktuella fallet skulle då boet delas på antingen 4 eller 5 delar.

Om man vill överklaga boutredarens beslut, var och hur gör man?

Vi, min syster och jag, är mycket tacksam för all den hjälp vi kan få.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

Om den avlidne inte efterlämnar några arvingar i första eller andra arvsklassen, d.v.s. barn eller föräldrar samt deras avkomlingar, kan arvingar i den tredje arvsklassen bli arvsberättigade (se Ärvdabalken 2 kap 1-3 §§, lagen hittar du här). Den tredje arvsklassen består av far- och morföräldrar samt, om dessa inte är i livet, deras barn (d.v.s mostrar, fastrar, morbröder och farbröder till den avlidne). Därefter stannar arvsrätten (2 kap 4 § ÄB). Kusiner till den avlidne kan således inte ärva.

Som du säger är det riktigt att barn normalt sätt inträder i sin förälders arvssituation om föräldern inte längre är i livet (den s.k. istadarätten se 2 kap 1 § ÄB). Det sagda gäller dock inte i den tredje arvsklassen. Gränsen för arvsrättens upphörande drogs vid 1928 års lagstiftning och har varit mycket omdebatterad. Om kusiner eller kusinbarn är de enda efterlevande efter den döde kommer arvet, istället för att att tillfalla kusinerna, tillfalla Allmänna arvsfonden.

I det fall som du beskriver där den avlidnes föräldrars syskon är de närmsta släktingarna kommer kvarlåtenskapen tillfalla moderns respektive faders sida med hälften var. Systern i Umeå kommer därmed att ärva hälften av kvarlåtenskapen eftersom hon är ensam på faderns sida. På moderns sida kommer de tre syskonen som är i livet att dela på den andra hälften. Om istadarätten hade gällt även inom den tredje arvsklassen hade barnen till de avlidna syskonen på moderns sida blivit arvsberättigade (som jag förstår det är det du och din syster). Det sagda gäller dock inte i ert fall.

Vill du, trots det sagda, överklaga bouppteckning ska du lämna in en stämningsansökan till förvaltningsrätten. Ytterligare regler om en boupptecknings upprättande finns i 20 kap ÄB.

Hoppas mitt svar varit dig behjälplig. Återkom gärna om du har ytterligare frågor eller funderingar

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare