Trasig vara vid leverans/transport - vad kan jag som konsument förvänta mig av företaget jag köpte den av?

Jag har köpt en dator från ett företag i Göteborg. Via Postnord åker den ner till mig, lastbilen får punktering och datorn blir förstörd. Har jag rätt till skadestånd? Och hur mycket kan jag begära i så fall?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du som privatperson har köpt en dator av ett företag. Därmed är Konsumentköplagen (KKöpL) den lag som gäller.

Vem bär risken för varan?
säger att risken för varan, dvs. ansvaret för om den förstörs, kommer bort etc., går över på dig som köpare när den är avlämnad. Av framgår det att varan (datorn) ska anses vara avlämnad när den har kommit i köparens besittning. Det innebär att du som köpare ska ha tagit hand om varan. Eftersom det här hände under transporten till dig hade datorn inte kommit i din besittning än när den gick sönder. Med andra ord är det säljaren som står för kostnaderna för att datorn gick sönder innan den kom fram till dig.

Vilka påföljder är möjliga när varan är trasig?
Att du har rätt till påföljder när du råkat ut för en felaktig vara framgår av 22§. Du måste dock kontakta säljaren om felet (reklamera) för att du över huvud taget ska ha rätt att göra påföljder gällande. Det ska göras inom skälig tid efter det att du märkte felet. Görs en reklamation inom 2 månader anses den alltid ha gjorts i rätt tid enligt 23§. I första hand har du rätt till reparation av varan eller omleverans så att du kan få en ny vara, 26§. Kontakta säljaren så att ni kan komma överens om en lösning som passar er båda.

Har du rätt till skadestånd?
Reglerna om skadestånd hittar du i 30–34§§. I 30§ framgår det att du har rätt till ersättning (skadestånd) så länge inte säljaren visar att anledningen till felet har varit utanför dennes kontroll. Det ska vara fråga om ett hinder säljaren inte rimligtvis kunde räkna med, ett hinder som inte heller hade kunnat undvikas eller övervinnas. Säljarens kontrollansvar är alltså ganska omfattande och det ska ganska mycket till för att skadan ska ligga utom säljarens kontroll. Ansvaret omfattar även någon som säljaren har anlitat för att fullfölja köpet, såsom ett transportföretag. Det är i det här fallet därför troligt att du skulle ha rätt till skadestånd.

För att skadestånd ska bli aktuellt krävs dock också att du kan visa på att du har lidit en faktisk förlust av den felaktiga varan. Skadeståndet kan omfatta ersättning för utgifter till följd av felet, inkomstförlust eller annan förlust, 32§. Kan du visa för säljaren att du har haft någon form av förlust till följd av felet är det alltså sannolikt att du kan få skadestånd som täcker de kostnader du kan visa på.

Sammanfattning och vad du kan göra
Säljaren har ansvaret för om varan förstörs innan du har tagit emot den. För att du ska kunna göra några påföljder gällande krävs att du kontaktar säljaren om felet så snart som möjligt (reklamerar). I första hand blir reparation av felet eller leverans av en ny dator aktuellt. Kan du visa på några konkreta skador som har uppstått till följd av den trasiga datorn kan du också ha rätt till skadestånd som täcker dessa kostnader (inkomstförlust eller liknande). Mitt råd är att kontakta säljaren så snart som möjligt så att ni kan komma överens om en bra lösning.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare