FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/03/2014

​Trasig tatueringsborttagningsmaskin

Hej!

Jag köpte en tatueringsborttagningsmaskin till mitt nybildade bolag i september 2013. Enheten består av en motor, en pump och ett tillhörande handtag. Affärsidén bygger på en ny hälsosam teknik för Sverige där färgen tas bort från kroppen till skillnad från laser där den istället trycks in. Till maskinen använder man sig av en patenterad vätska som hjälper färgen att komma ut ur huden. Allt bygger på ett koncept som saluförs av samma företag. Mitt företag är i sin tur helt uppbyggt kring detta koncept. Mitt problem är det speciella hantaget, som jag inte heller kan köpa någon annanstans ifrån. Det ska gå att reglera och ställa in nåldjupet på det. Färgen kan ligga på lite olika djup i huden beroende på var tatuering sitter på kroppen etc. Detta handtag har nu vid två tillfällen helt slutat fungera dvs. det går inte att ställa nåldjup och det läcker ut vätska. Handtaget har skickats till USA i två omgångar och är för tillfället fortfarande där. När jag fick handtaget i oktober 2013 fungerade det bra en tid, men sedan låste det sig så att det inte längre gick att justera. Efter att jag skrev på avtalen har det framkommit att alla de andra som använder tekniken i Sverige har samma problem. Något som man har talat tyst om. T.ex. så nämnde man inte ens på den obligatoriska utbildningen att handtaget kunde/skulle ställas in på olika nåldjup. Sanningen kom fram efter utbildningen - handtaget som användes vid utbildningen gick inte heller det att justera. Att nåldjupet skulle justeras läste jag mig till själv, i bruksanvisningen som jag fick när min maskin levererades någon månad senare och strax före jag skulle behandla min första kund. Enligt avtalen så är garantin på motorn och pumpen 1 år och på handtaget 6 månader. Denna garantiperiod håller nu på att ta slut. När jag har ställt frågan om hur man tänker ang min garantiperiod, så får jag som svar att ”garantin är vad den är”. Det känns orealistiskt att handtaget är borta i två omgångar och mer än 1/3 av garantitiden på grund av att det inte funkar och att jag i så fall inte skulle ha rätt till en förlängd garantiperiod, någon ekonomisk ersättning, avdrag på priset eller något annat. Tilläggas ska att bara handtaget kostar drygt 60 000 kronor inklusive moms. De tre olika delarna till maskinen kostar tillsammans 210 000 kr inkl moms. I avtalet så står det dessutom att reservdelar ska vara på plats inom 30 dagar, vilket har brutits båda gångerna handtaget har varit iväg. Första gången fick jag flera olika bud om hur det skulle skickas etc, men från det att jag felanmälde det till det att jag hade tillbaka det så hade det gått 36 dagar. Senaste gången felanmälde jag det 23 februari (skickade iväg det 24/2) och det är fortfarande iväg. Vilka val har jag? Jag vill ju trots allt fortsätta med min verksamhet då jag faktiskt får bevis på bevis på att metoden fungerar. Det känns dock som om jag för dyra pengar fått köpa en ännu inte färdigutvecklad produkt (just handtaget då) fast den presenterats så. Eftersom det är en patenterad vätska så kan jag inte köpa den någon annanstans ifrån heller, vilket gör att jag har svårt att vara för tuff i min kommunikation med de inblandade. Tvingas jag lägga ner verksamheten, för att jag inte har en pålitlig produkt att bygga min verksamhet på, har jag i så fall rätt till skadestånd? Jag har ett antal fasta kostnader (ca 7000 kr inkl moms, och exkl avbetalningen av maskinen) som tickar på varje månad (hyra, försäkring, telefon, bokningssystem osv) oavsett om jag drar in några pengar eller inte under tiden. Jag är gärna med och hjälper till att utveckla den här produkten till ett fullt fungerande handtag, men det kan inte vara meningen att jag ska behöva betala dyrt för något som slutar fungera gång på gång, och jag kan heller inte bygga min verksamhet på denna oerhörda ovisshet om handtaget kommer att fungera eller inte och om jag kanske inte ens kommer att ha det på plats. Jag köpte min maskin (och vätskan och kiten) från ett företag, X, distributören i Sverige. Det företaget köper i sin tur maskinerna av ett annat företag, Y, som har agenturen i Sverige (Skandinavien?). Y köper maskinerna, vätskan och de speciella sterila kiten från företaget i USA, Z. Det är således med X som mitt bolag har skrivit avtal med. X och Y uppdelning är jag ointresserad av. X ”skyller på” att hon inte har ansvaret för maskinerna/reservdelar eller garantin, men hur kan då hon och mitt bolag skriva ett avtal i vilket det lämnas garanti osv. Hon måste ju vara min motpart och som sagt vem hon i sin tur har avtal med är ointressant för mig. Kan det vara idé att driva saken vidare eller verkar det lönlöst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom köpet ifråga har skett mellan två svenska näringsidkare gäller Köplagens regler. Nedan kommer jag gå igenom vad som gäller enligt dessa regler. Lagen är dock dispositiv vilket innebär att den inte tillämpas om parterna avtalat att något annat skall gälla. För en fullständig utredning av era frågor krävs alltså att man har tillgång till ert avtal.

För att bedöma ert fall enligt Köplagen är den första frågan man bör ställa sig huruvida det föreligger ett fel i varan. Lite förenklat är en vara felaktig om den (i) inte stämmer överens med vad som avtalats eller (ii) inte är normalt funktionsduglig för dess avsedda ändamål eller (iii) på annat sätt avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17§ KöpL). I ditt fall verkar maskinen onekligen inte vara normalt funktionsduglig. Det är alltså fråga om en felaktig vara.

Den andra frågan man måste ställa sig är när har felet uppkommit? Denna fråga är nämligen avgörande för vem som skall ansvara för felet. Normalt ansvarar säljarens endast för fel som föreligger då varan avlämnas till Köparen (ursprungliga fel ). Tanken är att säljaren endast ska svara för fel som uppstått då säljaren haft varan i sin kontroll (21§ st. 1 KöpL). Ansvaret utsträcks dock till fel som uppstår efter avlämnandet i två undantagssituationer (21§ st. 2 KöpL). Ansvaret utsträcks för det första  om felet uppstår på grund av ett avtalsbrott från säljarens sida. Sådana avtalsbrott kan bero på att säljaren i köpavtalet åtagit sig olika former av tilläggsförpliktelser, t.ex. att installera eller montera varan hos köparen. Ansvaret utsträcks för det andra till fel som uppstår efter avlämnandet om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och felet faller under garantin.

Det är inte helt enkelt att bedöma när felet i ditt fall skall anses ha uppkommit. Det är fullt möjligt att argumentera för att det förelåg redan vid avlämnandet. Det är nämligen inte ovanligt att ett fel som föreligger vid avlämnandet visar sig först senare. En sådan argumentation stärks väsentligt om alla andra som använder tekniken upplever samma problem. Å andra sida, skulle man förvisso kunna argumentera att maskinen var felfri då den levererades, eftersom den faktiskt fungerade till en början, och att felet därför uppkommit först senare. I vilket fall, bedömer jag dina chanser som goda eftersom det finns en garanti och felet uppstått inom garantitiden. Garantin omfattning beror på hur den är skriven, men den innebär åtminstone att bevisbördan kommer ligga på bolaget att bevisa att felet inte var ursprungligt (se lagkommentaren till Köplagen).

Den tredje frågan man bör ställa sig är hur ni som köpare agerat under processen. I denna del ålägger Köplagen köparen dels en undersökningsplikt före köpet (20 § KöpL) dels reklamationsplikt efter köpet (31-32 §§ KöpL).

Jag har i denna del förstått er som att felet har varit dolt vid köpet och visat sig först senare. Ni har då uppmärksammat säljaren på felet (reklamerat) och säljaren har försökt att reparera felet två gånger. Detta talar för att ni inte gjort något fel i denna del.

Den fjärde frågan man sedan bör ställa sig är vilka påföljder man kan utkräva på grund av felet. Enligt Köplagen kan köparen av en felaktig vara kräva säljaren på avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet, samt dessutom kräva skadestånd (30 § KöpL).

I första hand har köparen rätt att kräva avhjälpande eller omleverans (34 § KöpL). I ert fall förstår jag det som att säljaren redan försökt avhjälpa (reparera) felet två gånger, vilket talar för att avhjälpande eller omleverans inte längre är effektiva påföljder. Istället kan man titta på prisavdrag (om du vill behålla varan) eller hävning (37 & 39 §§ KöpL). Du har även rätt till skadestånd (40 § KöpL).

Vad gäller skadestånd skall sägas att du har rätt till ersättning för s.k. direkta skador så länge som felet legat inom säljarens kontroll.

Med direkta skador menas b.la. direkta utgifter eller kostnader på grund av avtalsbrottet, t.ex. transportkostnader, undersökningskostnader, kostnader för att kommunicera med motparten etc. Även extra kostnader för att åtminstone tillfälligt rädda situationen ingår som kostnader för ersättningsvaror, övertidsarbete m.m.

För att få ersättning för s.k. indirekta skador krävs dock att säljaren antingen varit försumlig eller att varan vid köpet avvikit från något som köparen särskilt har utfäst.

Med indirekta skador avses skador som förvisso orsakas av felet men som är mer indirekta och svårare att förutse. Det kan vara fråga om minskning eller bortfall av produktion eller omsättning som uppkommer genom att köparen förlorar möjligheterna att arbeta på det sätt som denne tänkt sig. Det kan också vara fråga om fall när köparen har ingått avtal med tredje man och på grund av avtalsbrottet inte kan fullfölja avtalet och ”blir av med” vinsten som skulle intjänats.

Att säljaren skall ha ”särskilt utfäst något” har en ganska snäv betydelse. Det anses att den ifrågavarande egenskapen måste särskilt ha framhållits utöver vad som gäller för att rent allmänt beskriva varan.

Försumligt agerande från säljaren kan däremot, enligt lagkommentaren till Köplagen, bland annat innefatta oriktig eller underlåten information till köparen eller slarv i samband med leveransen. Det kan också innefatta försummelse efter varans avlämnande, exempelvis vid installation eller i samband med avhjälpande av fel.

Vad gäller ditt fall så anser jag att det går att argumentera för att säljaren agerat försumligt. Detta skulle innebära att du även har rätt till ersättning indirekta skador.

Det finns egentligen två sätt att beräkna ditt skadestånd. Det normala är att beräkna skadeståndet på ett sådant sätt att du ska försättas i samma situation som om avtalet fullgjorts på riktigt sätt. Detta skulle innebära att man försöker (grovt) uppskatta det bortfall av omsättning (kunder) som du gått miste om p.g.a. felet (positiva kontraktsintresset). Om det inte är möjligt att göra en sådan uppskattning kan man istället välja att ersätta det s.k. negativa kontraktintresset. Detta innebär att man bl.a. ersätter de kostnader som du lagt ned i förlitan på avtalet och på så vis försöker man försätta dig i en position som om inget avtal ö.h.t. hade ingåtts.

För att göra en lång historia kort kan jag sammanfattningsvis säga att jag tror det finns möjligheter för dig att gå vidare med det här ärendet. Mycket beror dock på vad som faktiskt står i avtalet och det jag skrivit ovan. Ett första steg för att gå vidare är således att vi tittar på avtalet och ser vad som går att göra. Om det skulle visa sig att det blir aktuellt att ta det vidare brukar man skicka ett brev till motparten. Förhoppningsvis kan man på så sätt hitta en lösning som båda parterna är nöjda med. Till sist skall det sägas att dina funderingar kring garantin och motparten beror mycket på vad som faktiskt står kring garanti/motpart i avtalet och att de enklast besvaras efter att ha tittat på avtalet.

Om du vill gå vidare med detta kan du kontakta mig på mobil (0704719117) eller mail (mattias.jernbacker@moretime.se). Du får självklart också kontakta mig om du känner dig osäker och har fler frågor.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare