Trapphusstörningar

Hej

Jag har en kvinna till granne som bedriver bordellverksamhet nattetid mest. Huset som vi bor i är väldigt lyhört och trappen som leder till hennes lgh är helt oisolerad.

Har försökt prata med hyresvärden, han kan inte lägga sig i, säger han.

Blir störd med dålig sömn som följd. Har försökt nå henne men hon svarar inte

mvh Barbro Enget

barbrofjellstrom@hotmail.com

Lawline svarar

Hej!

Er fråga gäller situationer där ni blir störda av eran granne, vilket regleras i Jordabalken (1970:994). Förhållanden som gäller mellan hyresvärd och hyresgäst finnes i 12 kap JB (även kallad hyreslagen), enligt 12:25 § 1 stycket JB ska en hyresgäst inte utsätta sina grannar för störningar av en sådan grad att det försämrar deras bostadsmiljö.
Utav er fråga framgår att ni blir störda till sådan grad att ni får sömnbrist, detta innebär utan tvekan att eran bostadsmiljö försämrats. Det framgår vidare av 12:25 2 stycket JB att en hyresvärd vid sådana störningar är skyldig att lämna en tillsägelse till den störande hyresgästen. Om störningarna skulle fortsätta trots tillsägelsen kan deras hyresrätt förverkas enligt 12:42 § 1 st. 6 p. JB.

Av er fråga framgår det dock att ni redan tagit kontakt med hyresvärden angående störningarna och denne valt att inte ta itu med problemet. I sådana fall finns det endast ett annat alternativ, vilket är att ta kontakt med hyresnämnden. Om du för ett ärende hos hyresnämnden är det bra om du först fört loggbok och samlar in bevis för störningarna, så nämnden lättare kan förverka din grannes hyresrätt. Kontakta även er störningsjour vid framtida störningar.

Hoppas detta gett er svar på er fråga!

Adrian NylénRådgivare